מחקר זהות מותג

תוכן עניינים

לפני שאתה צולל לשלב עיצוב אלמנטים גרפיים של זהות המותג ובונה את המותג שלך , צריך להבין איך המותג שלך כרגע נתפס אל מול הלקוחות שלך והמתחרים שלך.

אם אתה בונה מותג חדש אפשר לדלג על החלק הראשון , אם יש לך עסק קיים הפרק הראשון הוא קריטי לצורך בניית מותג אפקטיבי לעסק שלך.

הבנת המותג


אם המותג שלך לא בריא אז גם העסק שלך לא בריא.

זאת כיוון שבריאות המותג משפיעה גם על מודעות המותג של העסק שלך וגם על השורה התחתונה – הרווחיות של העסק.

מותג חזק זה לא מותרות שרק חברות גדולות יכולות להנות ממנה זה פקטור חשוב להצלחה ושגשוג של כל העסקים קטנים כגדולים בלי קשר למחזור ורווחיות.

בריאות מותג מבטיחה יכולת השפעה משמעותית על מודעות המותג אצל הלקוחות שלך ומכאן על הרווחיות והמטרות העיסקיות.

זה משפיע באופן ישיר על יכולת המכירה, יכולת גיוס משאבים, יכולת גיוס עובדים ושותפים וצמיחה.

מותג בריא זה השריון של העסק שמתכנן צמיחה ושגשוג

ניתוח מתחרים SWOT

כבעל עסק חובה לפתח יכולת הבנה גבוהה של העסק בשוק שבו הוא פועל. מודל swot והניתוח שלו נועדו בדיוק לשם כך

על ידי בחינת החוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים של העסק ניתן למצוא את הדרך לשגשוג וצמיחה.

מה זה swot

מודל swot הוא מסגרת תכנון אסטרטגי שמטרתו לקחת את התמונה הגדולה ולבחון את המרכיבים הפנימיים והחיצוניים המשפיעים על המותג ועל העסק.

חלקו הראשון של המודל לוקח בחשבון את המרכיבים הפנימיים של העסק העובדים לטובת המותג או נגדו כלומר החוזקות והחולשות של המותג בפני עצמו.

חלקו השני של מודל swot אלו המרכיבים החיצוניים החיוביים והשליליים המשפיעים על המותג ושהמותג צריך לדעת איך לנווט בתוכם.

שלב ה SWOT הוא הערכה מלמעלה של העסק והוא נחוץ על מנת להבטיח שלא לבזבז זמן יקר וכסף על פרטים שלא מייצרים החזר השקעה לעסק

שאלות שיכולות לעזור לנו בביצוע  swot

חוזקות

  • מה הסיפור של העסק שלך? האם הוא ייחודי?
  • באיזה תחומים העסק שלך מדורג גבוה – שירות לקוחות, נראות דיגיטלית, מכירות, סיפוק ועוד
  • איזה חוזקות וכישורים יחודיים יש לעובדים שלך
  • האם העסק שלך ממומן טוב או שיש לו מקורות אחרים שהוא יכול להתבסס עליהם
  • האם יש לעסק מוצרים או סדרת מוצרים ייחודיים שאין לאחרים
  • האם יש לעסק שלך הצעת ערך ייחודית
  • באיזה מידה המותג שלך מתיישר עם המשימה שהוגדרה והדרך של העסק
  • האם יש לך אוטומציות בחברה
  • איזה חלק מהישות המותגית שלך מקושר טוב החוצה
  • איזה מרכיב בתמונת המותג שלך מקושר לקהל היעד שלך

חולשות

  • איזה חלק של העסק נותן ביצועים פחות טובים
  • האם עובדים שלך סובלים מחולשה קבועה או שחוזרת על עצמה כל הזמן
  • האם יש מחסור במשאבים בארגון כגון זמן, צוות, כסף
  • האם המטרות ויעדים מוגדרים ויש פוקוס עליהם
  • האם יש לך אסטרטגיה לצמיחה
  • האם יש מרכיבים בתמונת המותג שלך שהם לא אותנטיים
  • האם העסק שלך נכשל בלעמוד בהבטחת המותג
  • איזה חלק מזהות המותג שלך לא מתוקשר טוב החוצה
  • האם יש חלקים מהמסרים של המותג שלא מתוקשרים החוצה
  • איזה מרכיב של העסק שלך נותן ביצועים חדשים

הזדמנויות

  • האם אתה יכול לזהות ולמלא נישה שכרגע אף אחד מהמתחרים שלך לא מגיע אליה או שאין בה מענה מספיק טוב
  • האם שת"פ עם חברה אחרת יביא לך חשיפה, תמיכה כלכלית, גידול בלקוחות וערך מוסף ללקוחות שלך
  • האם המוצר או השירות שלך יכול להתעלות על המתחרים שלך
  • האם שינויים ברגולציה עוזר לעסק שלך בצורה כלשהי
  • האם יש עכשיו טרנדים חדשים בשוק שיכולים להשפיע לטובה על העסק שלך
  • האם העסק שלך מתחבר למטרה פופולרית באופן אותנטי
  • האם יש טכנולוגיות מתקדמות שיכולות לשפר את המוצר שלך
  • אם אתה יכול לשנות מיקום של מוצר או שירות שלך
  • האם יש אספקטים נוספים של העסק ותמונת המותג שלך שיכולים להבליט אותך על פני המתחרים.

איומים

  • מה המתחרים שלך מציעים שאתה לא יכול להתחרות בהם
  • האם המתחרים שלך מבצעים חיבור עם קהל היעד ברשתות החברתיות
  • האם הספקים שלך עומדים לעלות מחירים או שעומדים לסגור את העסק
  • אם יש איזה שהם שינויים תרבותיים שיכולים לפגוע בעסק ובתמונת המותג
  • האם יש אירועים מסוימים שעלולים לפגוע באלמנטים שקשורים למותג שלך או להציג אותם באור שלילי
  • האם המותג שלך קשור בצורה כלשהי לאיזשהו יישות שלילית או ששמה נפגע
  • האם המתחרים שלך מנסים לפגוע בחוזק המותג שלך

יש פה המון חומר להכיל על מנת לחסוך לך זמן ולקצר לך תהליכים ולהסתכל על התמונה הגדולה של העסק אני מציעה לך לשאול שלוש שאלות עיקריות שיעזרו לך להבין את המותג שלך טוב יותר

שלושת השאלות שיעזרו לך להבין את המותג שלך טוב יותר

האם המותג שלך תומך באסטרטגיה העסקית שלך?

לכל עסק בריא צריכה להיות אסטרטגיה ארוכת טווח.
כדי שהמותג שלך יהיה בריא, עליו להתיישר עם האסטרטגיה הזו ולתמוך בה.
אסטרטגיה יכולה לכלול זהות מותג אך מתמקדת באסטרטגיית הבסיס להגדלת העסק שלך.

אם האסטרטגיה שלך היא למכור שירותים יקרים במחירים מוזלים, המותג שלך צריך להתמקד במחיר. לא יהיה נכון לפתח זהות מותג יקרה ויוקרתית.

אם האסטרטגיה העסקית שלך מבוססת על יצירתיות ועבודה בהתאמה אישית, מותג המדגיש שיטתיות ודרך מוגדרת מראש לא ישרת את המטרה.

מותג שלא מבצע התאמה מלאה בין היישות המיתוגית שלו, תמונת המותג והמסרים שעוברים ללקוחות לא משרת את העסק ואף יכול לפגוע בגדילה ובהתפתחות שלו.

מותג בריא הוא מותג שמתיישר עם האסטרטגיה העסקית של העסק באופן ישיר ויוצר חזית אחת אחידה.

האם זהות המותג שלך עיקבית?

זהות מותג שלא שומרת על עקביות מייצרת בלבול וחוסר אמינות ומקצועיות, חוסר עקביות ובהירות מבריח לקוחות ולא משרת את העסק.

אם זהות המותג שלך משתנה כל הזמן, קשה ללקוחות ולקהל היעד למצב דעה סביב העסק או השירות וקשה עוד יותר לייצר אמון, ביטחון ונאמנות למותג.

להלן מספר שאלות נוספות שיעזרו לך להעריך את זהות המותג שלך לצורך עקביות

  • האם המותג שלך עקבי מבחינה ויזואלית?

    עקביות בנראות הויזואלית מסייעת רבות לבניית זהות מותגית, השפה הגרפית באתר שלך, במדיות החברתיות, בלוגו שלך, בחתימה במייל, בדפי הנחיתה ובכל המסרים השיווקיים חייבים להיות אחידים ומזוהים עם העסק.

    המטרה היא שכל מקום שבו תהיה תבלוט ותזוהה באופן מיידי ומהיר.
    שימוש עיקבי בנראות הויזואלית יהפוך את המותג לזכיר יותר וישפיע באופן ישיר הן על תדמית החברה והן על שורת הרווח.

  • האם המסרים שלך עקביים?

    כדי לבנות זהות חזקה של מותג יש לייצר מסר מגובש ומדויק.
    המסר מושתת על הערכים של העסק ועל האסטרטגיה העסקית.
    אם המותג שלך מנסה להיות יותר מדי דברים בבת אחת ומתפזר לתחומים שונים זהות המותג נפגעת.
    קשה להפוך להיות אוטוריטה בדבר מסוים או בתחום מסוים כשלא מצליחים להציג מסר עקבי על מה שהעסק עונה ועל השירותים שלו . גרוע מזה, אם המודעות והפרסומים של המותג סותרות את עצמם אתה תאבד את האמינות שלך מול קהל היעד ולא תצליח להגיע לגדילה בלידים ובמכירות .
    קהל היעד היום חשדן כלפי עסקים בכלל ובוחן לעומק לפני קבלת החלטה. מסר ברור, אחיד ומדויק יחזק את זהות המותג ויבנה אמינות וזה מה שיוביל את קהל היעד לבצע התקשרות עם העסק.
    מסרים סותרים אחד את השני מייצרים נזק למותג ופוגעים באופן ישיר בזהות המותג ובאמינות.
    מסרים לא עקביים הם סימן למותג לא בריא וזהות מותג חלשה

  • האם המותג שלך מתנהג בעקביות

    הבטחת המותג שלך חייבת להיות ייחודית ואחידה עם חוויית הלקוח שלך.
    זה נכון לגבי כל מותג.  לא משנה אם אתה בתחום טכני או איש מכירות.
     אם לדוגמה אחד מערכי המותג שלך הוא משלוח מהיר כמסר מרכזי  אבל בפועל אתה לא עומד בהבטחה הלקוחות שלך יבחינו בכך והמותג וזהות המותג שלך תיפגע.

    כפי שהסברתי:

     לוגו מושלם ונראות אחידה לא שווה כלום אם העסק לא עומד בהבטחות ובערכים של המותג.
    זכור המותג שלך תמיד צריך לשקף את המציאות העסקית שלך .
    לדוגמא:  בעסקי המזון מסעדה ששמה כאחד הערכים שלה אוכל בריא בהבטחת המותג שלה לא יכולה פתאום למכור צ׳יפס בשמן.  דבר זה יכול להוביל לפרסומים שליליים במדיה והמותג יפגע בחוזקה ויאבד את האמינות שלו.  תמונת המותג תיפגע

    כישלון עמידה בהבטחת המותג ובערכי המותג זה סימן למותג חלש ולא בריא

האם זהות המותג שלך מהדהדת את קהל היעד שלך?

לא משנה כמה זהות המותג שלך תומכת באסטרטגיה העסקית שלך או כמה היא עקבית, אם אתה נכשל בחיבור עם הקהל שלך, זהות המותג שלך לא עושה עבודה טובה.

אבל, מדידת קבלת המותג בעיני קהל היעד הוא מורכב יותר מבדיקת עקביות או יישור קו עם האסטרטגיה.

אני ממליצה לבדוק ביטויים הקשורים למותג, נפח חיפוש וביצוע מחקר מילות מפתח (השימוש בשם המותג וביטויים מרכזיים בכל פרסום ופוסט). בנוסף, למצוא ממשקים עם קהל היעד ברשתות החברתיות ולעקוב אחרי הביקורות ברשת.

כמו כן, לבצע תמיד בחינת תובנות והתאמות בהתאם.

תבין את הלקוחות שלך

הצעד הראשון לבניית זהות מותג חזקה היא הבנת קהל היעד ואת מה שהם רוצים.

כמה דברים שחשוב לדעת על הקהל שלך

  • מי הלקוחות שלך?
    נשים, גברים או שניהם, מהיכן הם, מה הגילאים שלהם ועוד.
  • במה עוסקים?
    ידיעה במה הלקוחות שלך עוסקים ומה מעניין אותם זאת דרך נפלאה לטרגט את הקהל בצורה מדוייקת יותר במיוחד ברשתות החברתיות.
  • למה הם קונים?
    תזהה את הצורך של הקהל שלך בקניה. ברגע שזיהית את הצורך יותר קל לתקשר איתם.
  • מתי הם קונים?
    תבדוק מתי קהל היעד קונה, כך תוכל לדעת מתי תקבל את מירב תשומת הלב של הלקוחות.
  • באיזה מדיה הלקוח שלך רוכש?
    האם קהל היעד שלך מעדיף רכישה באונליין או קשר ישיר.
  • מה התקציב של קהל היעד שלך?
    תוודא שהתמחור שלך מתאים לקהל היעד שלך.
  • מה גורם לקהל שלך להרגיש טוב?
    זיהוי מה הדבר שנותן ללקוח שלך הרגשה טובה זה המפתח להפוך אותו ללקוח משלם.
  • למה הלקוחות שלך מצפים?
    הידיעה למה הלקוח שלך מצפה היא קריטית לזהות המותג ומהווה מקדם גבוהה להצלחה.
  • מה הלקוח שלך מרגיש שהוא שומע את שם המותג? האם קהל היעד שלך מזהה את שם המותג או את זהות המותג?
    שמיעת ביטויים על המותג זה נחמד, זה מרמז על בניית תמונת מותג חזקה. שמיעה איפה הנקודות הכואבות של הקהל זה אפילו יותר טוב. אתה חייב להבין איך העסק שלך יכול לענות על הצורך של קהל היעד.
  • איך הלקוח שלך מרגיש בנוגע למתחרים שלך?
    שמור על החברים שלך קרוב ואת המתחרים שלך קרוב אף יותר.

שאלות חשובות שאתה יכול לשאול את הלקוחות שלך

  1. באיזה מידה תמליץ על המוצר שלי לאחרים ?

    שאלה זאת תעזור לך לקבל תובנות עמוקות על העסק שלך ותמונת המותג שלך בעיניו.
    הדרך הטובה ביותר לדעת אם הלקוח מרוצה מהמוצר שלך זה ללמוד עד כמה יהיה לו נוח לספר על המוצר שלך לקרובים אליו. הורים/אחים/חברים עסקים אחרים ועוד.

    ניתן לשאול:

    לפי הרכישה האחרונה שביצעת אצלנו האם היית ממליץ על השירות לאחרים?
    אם תיקח את כל תקופת ההתקשרות איתנו האם היית ממליץ לחברים?

  2. איך היית מדרג את ההתקשרות איתנו ?

    חוויית לקוח שלילית מופצת לאחרים פי 2 או יותר מחויית לקוח חיובית.
    כדי למנוע מצב של הפצת חוויית לקוח שלילית: ברגע שלקוח רוכש ממך מוצר / שירות שלח לו מייל קצר ושאל אותו על השירות וחוויית הלקוח. לרוב זה ימנע ממנו הפצה של ביקורת שלילית ברשתות ויצירת שיח לא מקדם. ובנוסף, זה יעזור לך להבין איך הלקוח חווה את השירות / המוצר שלך ויאפשר לך להציע פתרון שירצה את הלקוח ויהפוך אותו ללקוח מרוצה.

    כדאי לבצע זאת לאחר כל אינטראקציה בין לקוח לצוות התמיכה / מכירה שלך. כך תדע איך סייעת ללקוח ומה שביעות הרצון שלו הן מהחברה שלך והן מהמוצר / שירות שנרכש.

  3. אם היית יכול לשנות דבר אחד במוצר / שירות מה זה יהיה ?

    כל מוצר / שירות יכול להשתפר, להוסיף פיצרים מיוחדים, לבצע התאמות או תוספות.
    בוודאי יש לך מטרות לאן אתה רוצה לקחת את המוצר / השירות שלך וזה מצוין, אך זה רעיון מצוין לקחת בחשבון גם את רעיונות הלקוח.
    ללקוחות שלך יכולים להיות רעיונות, ביקורות ובקשות לשדרוגים / התאמות יקרים מפז ולעיתים רואים שימושים ומטרות למוצר שלך שלעולם לא חשבת עליהם.
    זה לא אומר שאתה צריך לענות על כל צורך או לבצע כל התאמה שהלקוחות שלך מציעים לך, אך זה אומר שכדאי לך לשאול, להקשיב ולהעריך האם כדאי לך להוסיף או להתאים זאת למוצר/שירות שלך.
    כולם אוהבים ששומעים מה שיש להם להגיד וכך גם הלקוחות שלך.
    תתייחס לתגובות השכיחות של הלקוחות שלך בחשבון ותרוויח פעמיים האחת הלקוחות שלך יבינו שדעתם חשובה לך והשניה תשדרג את המוצרים / שירותים שלך.
    לעיתים ללקוחות יקח זמן לתת לך ביקורות ותובנות לשיפור אם לא תשאל אותם, אך אם הם יקבלו את התחושה שדעתם חשובה לך ותתייחס אליה ברצינות הם ישתפו פעולה.

  4. איזה הצעות לקחת בחשבון לפני שבחרת בנו ?

    אחרי שביצעת מחקר שוק וחקרת את הנושא אתה חושב שאתה יודע מי המתחרים שלך אבל בפועל יכול להיות ששכחת חלק מהם או לא ייחסת להם חשיבות כי לא ראית בהם מתחרים ישירים.
    תשאול הלקוחות שלך איזה חברות / שירותים הם בחנו בנוסף אליך זה כלי נהדר לזיהוי של מה שאתה כבעל העסק לא יודע.

  5. מה גרם לנו לבלוט על פני המתחרים ?

    שאלה זאת תעזור לך להבין מה הופך אותך למיוחד ומבדל אותך מהאחרים.
    השאלה היא מעבר לאיך המותג נתפס בעיני הלקוח או כמה מושך העיצוב הגרפי. זה יתן לך את הסיבה הייחודית שבזכותה הלקוח העדיף את המוצר שלך על המוצר של המתחרים.

    התשובה למעשה תתן לך את ה USP של העסק או במילים אחרות את הצעת המכר הייחודית של העסק.
    גילו ה USP הוא לא פשוט. הצעת המכר הייחודית של העסק היא לא רק מוחשית או תג המחיר של המוצר, בפועל היא יותר קשורה לרגש שהיא מעלה.

    בשורה התחתונה, הבסיס של כל עסק מצליח נמצא בהצעת הערך הייחודי שלו כלומר מה אנחנו באמת מוכרים לדוגמא תקווה, אהבה, יופי, שקט, זמן ועוד…

    זיהוי ה USP לוקח זמן אך הוא מרכיב קריטי למותג שלך ולהצעת הערך.
    הידיעה מהיא ההצעה הייחודית שלך יכולה לעזור לך למכור טוב יותר ובמחירים גבוהים יותר לקהל שלך, זאת כיוון שכל פעם שהלקוח יפגוש פרסום שלך, את הלוגו שלך, את כרטיס הביקור שלך באופן תת מודע הוא יתחבר לרגש שה USP של המותג מעלה.

    היה זהיר ואל תהפוך את ההצעה הייחודית שלך כך שתהייה זהה למתחרים שלך. אל תנסה לחכות אחרים ותשמור על ייחודיות והצעת ערך המבוססת על תגובת הלקוחות שלך.

    לסיכום: אל תנסה להיות מה שאתה לא ! זאת אסטרטגיה מוטעית.
    במקום, תקשיב ללקוחות שלך, מה שיש להם להגיד על העסק שלך, מה הם היו משנים ובמקביל תבדוק אם הם מתאימים לערכי המותג שלך, לזהות המותג שלך, לעיצוב שלך ובצע התאמות שמתאימות לך. כך הלקוחות ידעו שאתה מקשיב להם!

  6. משהו נוסף שהיית רוצה לדעת?

    זה תמיד רעיון טוב להשאיר את הדלת פתוחה לשמיעת תגובות. שאלת השאלה הזאת מאפשרת ללקוחות שלך לשאול כל שאלה שנשמעת להם חשובה ומכך אפשר להסיק מה חשוב ללקוחות שלך.
    בנוסף, הלקוח מרגיש שנתת לו להגיד את המילה האחרונה ושאתה לא מעוניין רק בלמכור.

דרכים לאיסוף מידע מלקוחות

ישנם דרכים רבות לאיסוף מידע ותשובות לשאלות שהעלנו.
כל שיטה תלויה במטרה שלשמה איסוף המידע, מי הלקוחות שלנו ואיך הגענו אליהם ובכל זאת הינה כמה רעיונות שכדאי לקחת בחשבון

  1. סקר לקוחות

    ממליצה לבנות את הסקר בצורה שתעודד את הלקוחות לענות עליו ולא להכביד עליהם.
    תבנה סקר קצר וקל למענה ככל האפשר ואל תשכח להוסיף בו אלמנטים של זהות המותג (צבעים, לוגו וכדו').

  2. טפסי סקר שביעות רצון ומיילים

    תוסיף באתר ובעסק עצמו מקום לקבלת תגובות ומילוי סקר קצר ע"מ להקל על הלקוחות במילוי הסקר.
    זה יכול לבוא ליידי ביטוי בפניה – "כיצד אני יכול להשתפר…" בליווי שאלה אחת או שתיים למענה מהיר.

  3. קשר ישיר

    אחד הדרכים להפוך סקרים ללקוחות הוא להגיע ישירות ללקוחות ולדבר איתם. זה יכול להתבצע פנים מול פנים ואם לא מתאפשר אז באמצעות שיחת טלפון או וידאו כאמצעי התקשרות.

  4. בדיקת שימושיות

    לא בטוח אם המוצר / השירות שלך עובד כמו שציפית? האם סל הקניות באתר מקשה על לגולשים לבצע רכישה? אתה יכול להוסיף מוצר ניסוי או שירות ישיר נוסף. ברגע שמוססת את ההתנגדות ונתת משהו לבדיקה מיידית אחוז ההמרות יעלה.

  5. רשתות חברתיות

    לבקש מהקהל שעוקב אחריך ברשתות החברתיות לתת פידבק או למלא סקר זה דרך מצויינת. במקרה זה, שים לב שהנוכחות שלך ברשתות החברתיות משקפת באופן עקבי את זהות המותג שלך.

  6. שירות לקוחות

    אם יש לך מחלקת שירות לקוחות זאת המחלקה המושלמת לשאלת שאלות סקר.
    בסוף כל שיחה לבקש מהלקוח לענות על סקר קצר של מספר שאלות.

 

לא משנה באיזה דרך תבחר, שים לב שאתה מבצע חיבור עם הלקוח במהלך השיחה. כפי שציינתי, תדאג שהלקוח שלך יבין שאתה באמת מקשיב לו ולא רק מדבר איתו.


Share:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

מאמרים נוספים

בניית פרופיל לקוח

מה זה פרופיל לקוח פרופיל לקוח הוא למעשה תיאור מפורט של לקוח היעד. כל פרופיל לקוח מכיל מידע רב ככל הניתן על הלקוח, מידע המורכב

Read More »

מחקר זהות מותג

לפני שאתה צולל לשלב עיצוב אלמנטים גרפיים של זהות המותג ובונה את המותג שלך , צריך להבין איך המותג שלך כרגע נתפס אל מול הלקוחות

Read More »

איך בונים אסטרטגיית מותג

מהו זהות מותג? זהות מותג הוא המרכיב הנוסף שהופך את העסק שלך לייחודי ושונה מול כל עסק אחר. זהות מותג כוללת בתוכה אלמנטים עיצוביים(ויזואליים) כגון:

Read More »

לתיאום שיחת התאמה לתוכנית